درمان دیابت با آنتی بادی

بر اساس مطالعه ای که در آمریکا بروی درمان دیابت انجام گردید روش جدیدی بیماری برای درمان این بیماری ابداع گردید.

تیم تحقیقاتی biotech نتایج تحقیقات گروه  Genentech در مورد استفاده از آنتی بادی FGF21 (که یک آنتی بادی پروتئین فاکتور رشد است و در کنترل قندخون در بدن نقش دارد) برای برعکس نمودن شرایط متابولیکی بیماری دیابت را تایید کردند.

همگام با یافته های مطالعات دیگر انجام شده بروی FGF21 در موش ها و میمونها ، دکتر  Junichiro Sonoda نشان داد که مشکلاتی مانند کاهش وزن و کلسترول که خطر بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد با استفاده از این آنتی بادی در حال حاضر برطرف شده است و حتی درمان با FGF21 سبب افزایش کلسترول خوب یا HDL می شود.

البته با آزمایشات انسانی دانشمندان دریافتند که برای رسیدن به تأثیرات مشابه درمانی با FGF21، باید مقادیر متنابعی از این آنتی بادی  را به دفعات به انسان تزریق کرد. به همین علت دانشمندان آنتی بادیهایی را ساختند که عمل FGF21 را در انسان تقلید می کند و به رسپتورهای مشابه در پانکراس متصل می شود. زمانیکه این نوع آنتی بادی در موش آزمایش گردید مقدار قندخون تنها بعد از یک تزریق به مقدار طبیعی رسید و این مقدار برای 40 روز در محدوده ی نرمال باقی ماند.

در نتایج چاپ شده در مجله ی Science translational Medicine ، دکتر Sonoda می گوید: شاید این دارو بهترین داروی معکوس کننده ی بیماری دیابت باشد که به جای درمان علایم ، به درمان خود بیماری می پردازد . هنوز برای استفاده از این دارو در انسان نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

منبع: www. diabetes.co.uk